68 کشته و 4 مفقود بر اثر سقوط هواپیما در شهر تفریحی نپال – شهرهای دوقلو



نوشته آپندرا من سینگ، شیخ صعلیق و انیش بهاتارای (آسوشیتدپرس)

پخارا، نپال (AP) – هواپیمایی که در حال پرواز 27 دقیقه‌ای به مقصد یکی از شهرهای توریستی نپال بود، روز یکشنبه هنگام فرود در فرودگاهی که به تازگی افتتاح شده بود، به دره سقوط کرد و حداقل 68 نفر از 72 سرنشین آن کشته شدند. حداقل یکی از شاهدان گزارش داد که فریادهای کمک را از درون سانحه آتشین، مرگبارترین سانحه هواپیمای کشور در سه دهه اخیر شنیده است.

ساعاتی پس از تاریکی هوا، تعداد زیادی از تماشاچیان در اطراف محل سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه در شهر تفریحی پوخارا جمع شدند، زیرا نیروهای امدادی در حال شانه زدن ویرانه ها در لبه صخره و در دره پایین بودند. مقامات یک شبه جستجو برای یافتن چهار مفقود شده را به حالت تعلیق درآوردند و قصد داشتند روز دوشنبه جستجو را از سر بگیرند.

یکی از ساکنان محلی بیشنو تیواری، که برای کمک به جستجوی اجساد به محل سقوط در نزدیکی رودخانه ستی شتافت، گفت که تلاش‌های نجات به دلیل دود غلیظ و آتش سوزی با مشکل مواجه شد.

شعله های آتش آنقدر داغ بود که نمی توانستیم به لاشه هواپیما نزدیک شویم. من صدای مردی را شنیدم که برای کمک گریه می کرد، اما به دلیل شعله های آتش و دود نتوانستیم به او کمک کنیم.

اداره هوانوردی غیرنظامی نپال گفت: هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این حادثه شده است.

یکی از شاهدان گفت که هواپیما را دید که پس از شروع فرود به سمت زمین، به شدت در هوا می چرخید و از تراس خانه اش تماشا می کرد. در نهایت، Gaurav Gurung گفت، هواپیما ابتدا دماغه خود را به سمت چپ سقوط کرد و در دره سقوط کرد.

مقامات هوانوردی گفتند این هواپیما آخرین بار در ساعت 10:50 صبح قبل از سقوط با فرودگاه از نزدیک تنگه ستی تماس گرفت.

هواپیمای دو موتوره ATR 72 که توسط شرکت هواپیمایی یتی نپال اداره می شود، از پایتخت، کاتماندو، به سمت پوخارا، واقع در 200 کیلومتری (125 مایلی) غرب پرواز می کرد. اداره هوانوردی مدنی نپال در بیانیه ای اعلام کرد این هواپیما حامل 68 مسافر از جمله 15 تبعه خارجی و همچنین چهار خدمه بود. این خارجی ها شامل پنج هندی، چهار روس، دو کره جنوبی و یک نفر از ایرلند، استرالیا، آرژانتین و فرانسه بودند.

تصاویر و ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در توییتر نشان می دهد که دود از محل سقوط هواپیما در فاصله 1.6 کیلومتری (نزدیک به یک مایلی) از فرودگاه بین المللی پوخارا بلند می شود. بدنه هواپیما به چند قسمت تقسیم شده بود که در دره پراکنده شده بود.

آتش نشانان اجساد را که برخی از آنها غیرقابل تشخیص سوخته بودند، به بیمارستان هایی که بستگان غم زده در آنجا جمع شده بودند، منتقل کردند. در فرودگاه کاتماندو، اعضای خانواده هنگام اسکورت به داخل، مضطرب به نظر می‌رسند و در مواقعی که منتظر دریافت اطلاعات بودند، با مقامات رد و بدل می‌کردند.

تک بهادر کی سی، یک افسر ارشد اداری در منطقه کاسکی، گفت که انتظار دارد نیروهای امدادی اجساد بیشتری را در پایین دره بیابند.

پوشپا کمال دهال، نخست وزیر، که پس از سقوط به فرودگاه بین المللی تریبووان در کاتماندو شتافته بود، هیئتی را برای بررسی این حادثه تشکیل داد.

«این حادثه غم انگیز بود. نیروی کامل ارتش و پلیس نپال برای نجات مستقر شده اند.»

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که همچنان در تلاش برای تایید سرنوشت دو مسافر کره جنوبی است و کارکنان خود را به محل حادثه اعزام کرده است. الکسی نوویکوف، سفیر روسیه در نپال مرگ چهار شهروند روس را که در داخل هواپیما بودند، تایید کرد.

عمر گیترز، فرماندار استان نوکوئن آرژانتین، در حساب کاربری رسمی خود در توییتر گزارش داد که یک مسافر آرژانتینی در این پرواز جانت پالاوسینو از استان وی است.

صفحه فیس بوک Palavecino می گوید که او مدیر هتل Suizo در شهر Neuquen بوده است.

در این صفحه، او خود را عاشق سفر و گردشگری ماجراجویی توصیف کرد. “من به کوه ها علاقه دارم! دوچرخه سواری در دوچرخه سواری. من عاشق باغ و حومه شهرم هستم. نقاشی را دوست دارم!” او نوشت.

اکانت او عکس های زیادی از او در کوهستان دارد.

پوخارا دروازه ورود به پیست آناپورنا، یک مسیر پیاده‌روی محبوب در هیمالیا است. فرودگاه بین المللی جدید این شهر تنها دو هفته پیش شروع به کار کرد.

نوع هواپیمای مورد نظر، ATR 72، توسط خطوط هوایی در سراسر جهان برای پروازهای منطقه ای کوتاه استفاده شده است. این مدل هواپیما که در اواخر دهه 1980 توسط یک مشارکت فرانسوی و ایتالیایی معرفی شد، در طول سال ها درگیر چندین حادثه مرگبار بوده است.

در تایوان دو سانحه قبلی با هواپیماهای ATR 72-500 و ATR 72-600 به فاصله چند ماه اتفاق افتاد.

در ژوئیه 2014، یک پرواز ATR 72-500 TransAsia هنگام فرود در مجمع الجزایر خوش منظره پنگو بین تایوان و چین سقوط کرد و 48 سرنشین آن کشته شدند. یک هواپیمای ATR 72-600 که توسط همین شرکت هواپیمایی تایوانی اداره می شد، اندکی پس از برخاستن از زمین در تایپه در فوریه 2015 پس از از کار افتادن یکی از موتورهای آن و خاموش شدن موتور دوم، ظاهراً به اشتباه، سقوط کرد.

سقوط سال 2015، که در فیلم‌های دراماتیکی ثبت شد که نشان می‌داد هواپیما در حال برخورد با یک تاکسی در حالی که از کنترل خارج می‌شد، 43 کشته برجای گذاشت و مقامات را بر آن داشت تا تمام ATR 72‌های ثبت شده در تایوانی را برای مدتی زمینگیر کنند. TransAsia تمام پروازهای خود را در سال 2016 متوقف کرد و بعداً از کار افتاد.

ATR در توییتی هواپیمای شرکت کننده در سانحه روز یکشنبه را ATR 72-500 معرفی کرد. بر اساس داده های ردیابی هواپیما از سایت flightradar24.com، این هواپیما 15 ساله بوده و «به یک ترانسپوندر قدیمی با داده های غیر قابل اعتماد مجهز شده است». بر اساس سوابق موجود در Airfleets.net، پیش از این توسط خطوط هوایی Kingfisher هند و Nok Air تایلند قبل از اینکه Yeti آن را در سال 2019 تصاحب کند، پرواز می کرد.

Sudarshan Bartaula سخنگوی این شرکت گفت که خطوط هوایی یتی ناوگانی متشکل از شش هواپیمای ATR72-500 دارد.

نپال که هشت کوه از 14 بلندترین کوه جهان از جمله قله اورست را در خود جای داده است، سابقه سانحه هوایی دارد. بر اساس پایگاه داده ایمنی هوانوردی بنیاد ایمنی پرواز، از سال 1946 تاکنون 42 سانحه هوایی مرگبار در نپال رخ داده است.

سقوط روز یکشنبه مرگبارترین حادثه در نپال از سال 1992 است، زمانی که تمام 167 سرنشین یک هواپیمای خطوط هوایی بین المللی پاکستان در هنگام فرود در کاتماندو در تپه ای کشته شدند.

اتحادیه اروپا از سال 2013 پرواز خطوط هوایی نپال به این بلوک 27 کشوری را به دلیل استانداردهای ایمنی ضعیف ممنوع کرده است. در سال 2017، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به پیشرفت‌هایی در بخش هوانوردی نپال اشاره کرد، اما اتحادیه اروپا همچنان خواستار اصلاحات اداری است.

___

صالح از دهلی نو گزارش داد. الیز مورتون در لندن، کیم تانگ هیونگ در سئول، کره جنوبی، و آدام شرک در بانکوک در گزارشگری مشارکت داشتند.


دیدگاهتان را بنویسید